رفتن به محتوای اصلی

روایت گران پیشرفت خراسان شمالی در آبادان

1403/01/21

ختتامیهٔ اردوی راویان پیشرفت در اسفند سال ۱۴۰۲، به‌همت سازمان بسیج رسانهٔ کشور با بازدید از پالایشگاه نفت آبادان برگزار شد.

پالایشگاه نفت آبادان که در سال‌های جنگ، تنها ۴۰ درصد تجهیزات آن باقی مانده بود، امروز بزرگ‌ترین پالایشگاه کشور است که می‌تواند نفت خام سبک و نفت خام سنگین را فرآورش کند. در این پالایشگاه مدل و الگوی پالایشی در دو بخش تعریف شده است که شامل حداکثر تولید بنزین و حداکثر تولید گازوئیل است.

این پالایشگاه، تنها پالایشگاهی است که هم خوراک گاز پتروشیمی آبادان و هم خوراک مایع (۲۵ هزار بشکه نفتا) پتروشیمی‌ بندرامام را تأمین می‌کند و در حوزهٔ صنعت نفت ۸۰ درصد تجهیزات داخلی‌سازی شده است و به‌سوی پتروپالایشگاهی شدن گام برداشته است.

پالایشگاه آبادان که در سال ۹۴ از آن به‌عنوان موزه و زیان‌ده یاد می‌شد امروز به‌همت متخصصان ایرانی و حمایت‌های شرکت ملی پالایش و پخش، به ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و این واحد صنعتی فرصت تبدیل‌ شدن به پالایشگاهی پیشرو با ظرفیت ۶۳۰ هزار بشکه را دارد.

در بخش‌های پیشرفتهٔ این پالایشگاه، به‌همت متخصصان ایرانی گران‌ترین سوخت جهان تولید می‌شود که در هواپیماهای ملخی و پهپادها استفاده می‌شود.